Stjärnmärkt av Jessica Spotswood
Publicerat den

 Den här boken har stått skyltad i ungdomsrummet på bibblan ett tag och till slut kunde jag inte motstå det fina och lockande omslaget längre utan lånade den mot bättre vetande eftersom det är del två i serien om systrarna Cahill. Och jag har liksom inte läst den första eftersom den varit utlånad när jag kollat efter den.
 
Hur som helst så gjorde det inte jättemycket att jag började på del två, det enda som hände var att jag blev jättesugen att läsa del ett (Farlig förmåga) och alla kommande delar! 
 
Serien utspelar sig i slutet av 1800-talet, i en värld där häxorna – som alltid är kvinnor – en gång har haft makten i världen. Men de har störtats av männen, och nu lever alla kvinnor under hårt förtryck. Att utöva magi är strängt förbjudet och den som ändå gör det spärras in på mentalsjukhus och drogas ner. När en flicka når en viss ålder måste hon göra ett val – antingen gifta sig eller gå in i Systraskapet, en slags nunneorden där kvinnor hålls kontrollerade av det styrande Brödraskapet. I berättelsens centrum står de tre systrarna Cahill, tre häxor med starka magiska krafter. Och det finns en profetia som säger att en av dem ska se till att häxorna får makten tillbaka …och att en syster ska döda en annan..

Jag gillar oftast böcker om häxor och magi, men den här serien har så mycket mer. Den beskriver hur män kan förtrycka kvinnor och hur kvinnorna måste enas och gå samman för att ta tillbaka makten över sina tankar och kroppar. Feminismen lyser som en röd tråd genom hela handlingen, den motvilliga hjältinnan Cate imponerar också starkt på mig. Konflikterna mellan systrarna Cahill är spännande, liksom konflikten mellan kvinnorna i Systraskapet, som har olika sätt att se på hur häxorna ska kunna ta tillbaka makten. Boken innehåller en hel del otäckheter, kvinnor och unga flickor misshandlas, spärras in och utnyttjas på de mest hemska sätt. Så det här är ingen läsning för veklingar! 

Men jag bara älskade Stjärnmärkt för att den innehåller spänning, magi, kärlek, en stor dos feminism och starka kvinnor. Och en och annan modig man. Därför får den 5 tuggor av mig!

 

 
 
 / Karin
 
 

 

 

 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?