Hämnd av Kalle Güettler & Viktor Engholm
Publicerat den

 Jag måste erkänna att jag är ganska ny till det här formatet som kallas "grafisk roman" eller "serieroman". Det är alltså en längre tecknad serie i bokform. I alla fall enligt wikipedia och jag bedömer det som rätt och riktigt. Hämnd är ett samarbete mellan författaren Kalle Güettler och illustratören Viktor Engholm och är, enligt baksidetexten, "en laddad grafisk roman om den artonåriga Elias uppgörelse med det förflutna."
 
Elias är en av de "nya svenskarna" men han är fan inte ny. Han är arton år, född i Sverige och får både rösta och döda i krig. Hans pappa dödades i kriget och innan hans mamma flydde till Sverige blev hon utsatt för mycket grova övergrepp. Elias är full av hat och när det visar sig att mammans förövare också lever och bor i Sverige tar planerna på hämnd form.
 
Även om inte illustationerna tilltalar mig så tycker jag mycket om den här boken. Den är lättläst men saknar varken språket eller innehållet för det. Güettler kan det där med att säga mycket med få ord. Hör på det här bara: "Hon tog emot min kram men besvarade den inte."
 
SPOILER-VARNING! Man anar många konflikter som inte uttalas, till exempel att traumat som hans mamma utsatts för gjort det svårt att knyta an till Elias som barn. Och det kan man ju bara tänka sig vad det fått för konsekvenser, för dem båda men framförallt för Elias. Jag tolkar det som att det hat han känner för denna man har med så mycket mer att göra än hans mamma, även om Elias inte ser det på det viset. Jag är särskilt förtjust i att boken varken bjuder lyckliga slut eller några större perspektiv. Det är bara Elias som berättar sin historia och när den lett fram till slutet är det liksom bara slut.
 
Den väcker mycket tankar, bildspråket förstärker berättelsen och det är en utmärkt bok för läsovana eller läsovilliga. Av mig får den fyra tuggor!
 
 
/Jenny






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?