Inferno
Publicerat den

Hejsan allihopa, jag är tillbaka för två veckors sommarjobbande här på biblioteket, och förhoppningsvis kommer det ut några mer blogginlägg under den tiden! //André
 
När Robert vaknar upp i ett italienskt sjukhus med grov hjärnskakning, hallucinationer och minnesförlust har allt vänts upp och ner. Varför är han här, och vad har hänt? Han får dock ingen lugn och fridfull återhämtning, bara timmar senare kommer en ''besökare'', en besökare som i det här fallet är beväpnad, och är ute efter att avsluta arbetet som hon påbörjat. Robert flyr tillsammans med en av sjuksköterskorna, Sienna Brook, som visar sig vara något av ett geni, hon föddes med en sjukdom som gjorde att hennes hjärna växer snabbare än ett vanligt barns, och vid tio års ålder hade hon ett iq på 150. De flyr hem till Siennas lägenhet, där Robert återhämtar sig någorlunda, och hittar en mystisk kapsel med namnet ''inferno'' insydd i hans krage. Vid närmare inspektion visar det sig vara en karta, en karta över den berömda målningen ''Mappa dell’Inferno'', som visar att Robert har blivit smittad med en pest, en pest som ska utplåna halva jordens befolkning. Den släpps lös inom honom om bara ett par dagar, och innan dess måste de hitta och stoppa galningen som ligger bakom verket.
Nu börjar en kamp mot klockan. Robert och Sienna måste få reda på vad han gjorde i Italien, och få tillbaks sitt minne. Detta leder de runt halva Itelien med en lönnmlödare i släptåg, och när de hittar mer och mer ledtrådar blandas amerikas regering och en italiensk militärmakt in. 
Det handlar om mer än Robert Langdon.
Det handlar om överlevnaden av den mänskliga rasen.
Det handlar om 
Inferno
 
 
 
Jag rekommenderar Inferno starkt! Den är lite en blandning av fantasy och deckare, dock tror jag inte att den är riktad mot så unga läsare, mer mot den vuxna åldersgruppen. I alla fall, ifall du är intresserad av konst, historia, eller bara spänning överlag är alla Dan Browns böcker något för dig. Jag kan lova att de är väldigt informativa också, man lär sig en massa genom att bara läsa, i just den här boken om Italien, mestadels venedig, och Dan skriver på ett så bra sätt att jag kan nästan se ställena framför mig fastän jag aldrig ens varit i närheten av de!
Ifall du är mer intresserad av amerikas historia, b.la om frimurarna och washington, kan jag rekommendera ''Den försvunna symbolen'', som också handlar om Langdon. 
Värt att notera är att alla Dan's böcker är fristående, dvs att man kan läsa de i vilken ordning man vill. 
 
 
Ha det gött, och läs mycket under sommaren, så syns vi här på bloggen snart igen!
//André K 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?