Mörk ängel av Laini Taylor
Publicerat den

Jag är ganska kräsen när det gäller fantasy och kan inte tänka mig att läsa vad  som helst. Och änglar är jag väldigt skeptisk till. Men ändå. Jag kunde bara inte motstå den här med det superfina omslaget så jag tog den även om till och med titeln antydde att det möjligtvis kunde handla om änglar. Och jag ångrar mig inte!
 
Karou är en ganska ensam 17-årig tjej som bor i Prag. Hon älskar att teckna och studerar konst. Hon fyller sina block med de mest fantastiska och ibland ganska otäcka bilder på monster. Hennes hår är blått, hon är väldigt stark, vacker och mycket mystisk.  Ibland försvinner hon plötsligt, på ärenden och inte alltid kommer hon tillbaka oskadd.  
 
 Så börjar det dyka upp märkliga inbrända handavtryck på vanliga dörrar runt om  i staden. De är ditsatta av varelser med vingar. Karou hamnar snart i en våldsam strid mellan änglar och demoner. Och hon träffar den vackre Akiva, som hon dras till och en urgammal kärlekshistoria flammar upp på nytt. Men hon är en djävul och han en ängel- hur ska det sluta? 
 
Åh, det är så spännande! Och så vackert! Och lite äckelotäckt på sina ställen. Sen är det romantiskt också utan att vara löjligt. Jag bara älskar spåket, det är så målande, ibland drastiskt och oftast bara makalöst bra.  På bokens baksida står att "Ställ in alla planer när du väl börjat läsa, för du kommer inte att kunna lägga ifrån dig boken" . Och det stämde för mig i alla fall. Som tur är kommer det en uppföljare så den kommer jag att kasta mig över så fort vi får in den!
 
Några bloggare tyckt att boken var seg i mitten. det tyckte inte jag. Så därför får den 5 tuggor av mig!

 
/ Karin






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?