Biopremiär för Divergent T minus 30 dagar!
Publicerat den

Om trettio dagar är det primär för Divergent på bio. Jag spår en filmsuccé. Och inte för att jag tror särskilt på historien, utan för att den ligger rätt i tiden och är en typisk alla måste se-film. Jag vill gärna jämföra med Hungerspelen och kanske kommer vi om tio år ha svårt att skilja dessa två triologier åt, men jag tror inte det. Jag tror att i kampen mellan Divergent och Hungerspelen är det Divergent som faller.
 
 
I en framtida dystopi, efter att vårt moderna samhälle fallit, delas befolkningen in i fem falanger - De ärliga, De osjälviska, De tappra, De fridfulla och De lärda. Ett test avslöjar vilken falang man tillhör, sedan väljer man och valet är för livet. Men testet fungerar inte på Beatrice Pryor. Hon tillhör ingen särskild falang, hon är Divergent. Det är typ SKITFARLIGT att vara Divergent eftersom det innebär att man inte kan styras och det gillar inte... de som styr.
 
Det kommer säkert bli spännande och actionpackat blandat med lite romantik, men är det inte lite väl förutsägbart? Jag gillar konceptet med den kvinnliga hjälten, men tycker ärligt talat att det är lite tråkigt att det alltid måste hänga med någon romans. Kunde hon inte ha blivit kär i en tjej istället för en lagom äldre ledargestalt åtminstone?
 
Zzzzzznark.
 
OBS SPOILER ALERT OBS!!! Det löjligaste i hela boken är när alla som slutprov ska utsättas för sin värsta tänkbara rädsla. Fundera på det ett tag. Värsta Tänkbara Rädsla. Vi pratar alltså ett scenario som mycket väl kan handla om att huden spricker och spindlar väller ut. Eller att man ramlar ner bland tigrarna på Björnparken och blir sliten i stycken. Eller att man slungas rakt ut i rymden och aldrig någonsin kan stanna. Så vad tror ni då att Beatrice Pryors Värsta Tänkbara Rädsla™ är? Jo, att ligga med killen hon är kär i.
 
???
 
Med detta sagt så kommer jag självklart gå och se filmen (jag återkommer med en recension) eftersom jag trots allt gillar ungdomsböcker och dystopier och kärlekshistorier och spänning. Jag hoppas på att bli positivt överraskad. (Jag sätter inget betyg på boken utan väntar på filmen istället.)
 
Divergent har premiär 30 april.
 
/Jenny