Böcker man bara älskar!
Publicerat den

Hej!
Jag ska börja med att presentera mig!
Linnéa heter jag och jobbar här på Älvdalens bibliotek med jämna mellanrum. Jag är 22 år, läser till bibliotekarie vid Borås Högskola och älskar ungdomsböcker i alla dess färger och former! Jag kommer att hänga här på bibblan i sommar och hålla bloggen uppdaterad, och tanken är att det kommer dyka upp ett nytt boktips varje TISDAG och TORSDAG klockan 18:00.

Idag tänkte jag börja med att presentera en av mina absoluta favoritförfattare inom genren ungdomsromaner - Sarah Dessen.  Det spelar ingen roll vilken av böckerna du väljer att börja med, men när du väl provat kommer du inte att kunna sluta läsa! Hon har en egen stil som går som en röd tråd genom alla hennes böcker med en hög igenkänningsfaktor i tankar, känslor och händelser. Du skrattar, du dras med och du bara älskar!
 
Den första boken jag läste av Sarah Dessen var "Mitt perfekta liv" som handlar om Macey. Ända sedan hennes pappa gick bort när hon var yngre har Macey försökt att alltid göra allting perfekt vare sig det handlar om skolan, att vika in kläderna i garderoben, vara den perfekta dottern, eller att alltid se glad och trevlig ut på utsidan - allting för att inte förlora kontrollen. Sommarlovet är nogrannt planerat med ett fint jobb på biblioteket som kommer se bra ut på collegeansökningen. Hennes fantastiskt smarta och duktiga pojkvän ska åka bort på Brain Camp, men det gör ingenting för Macey ska ju ändå bara jobba och studera, allt är frid och fröjd.
Hon följer med till flygplatsen för att säga hej då, men då precis innan avresan släpper han bomben - han vill ta en paus. Maceys strukturerade omgivning rämnar, och mitt i förvirringen får hon även extrajobb på den kaotiska cateringfirman "Wish" där alltid någonting går snett. Där träffar Macey Wes. Konstnär, storebror och långt ifrån perfekt, men med honom och Wish börjar Macey känna sig lyckligare än på länge. Ibland kanske det man absolut inte vill ha är exakt det man behöver?
/Linnéa



Mrs Andie

Mitt perfekta liv var min första bok som jag läste av Sarah Dessen och sedan dess är hon min absoluta favorit bland YA författare. Vår svenska motsvarighet skulle jag säga är Johanna Lindbäck.

Svar: Jag håller definitivt med, hon är fantastisk! Ja, eller om du kanske läst Lisa Bjärbo? Lite vassare ton, men helt otroligt bra!
boktugg.blogg.se



URL: http://www.upinmytree.wordpress.com





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?