Fantastisk fantasy!
Publicerat den

Jag är en fantasyälskare av hög kaliber och jag har läst mycket inom genren, men den här boken slår verkligen det mesta. Jag skrev en recension på den när jag var 17 år på min egen bokblogg och upptäckte så sent som för några veckor sedan att pocketupplagan citerat min recension på bokens baksida! 
 
Vindens namn
del 1

av Patrick Rothfuss
 
(taget från baksidestexten) 

"Jag heter Kvothe

Jag har rövat tillbaka prinsessor från kungar som sover i ättehögar. Jag brände ned staden Trebon. Jag har tillbringat natten med Felurian och kommit därifrån med förståndet och livet i behåll. Jag blev relegerad från universitetet när jag var yngre än de flesta är när de blir insläppta. Vägar som andra fruktar att tala om på dagarna går jag på i månsken. Jag har talat med gudar, älskat kvinnor och skrivit sånger som får trubadurerna att gråta.
 

Ni kanske har hört talas om mig."

När boken börjar får vi möta värdshusvärden Kote. En lugn man som inte ser mycket ut för värden. Föga anar de få gäster som kommer till värdshuset att mannen bakom disken är samma man som den lgendariske Kvothe de hört berättas om i historierna, att han har en lång och farofylld historia bakom sig.
   En dag dyker en skrivare upp, krönikören. Han ber värden att berätta sin hisoria, och där börjar vår berättelse. Från
 den lyckliga uppväxten med en resande artistgrupp till mötet med de mytomspunna Chandrierna, ödeläggelsen och åren av hunger och fattigdom på gatan-  hela tiden med målet att ta sig till det omtalade Universitet i jakt på kunskap, hämnd och vindens namn... 
 
Boken är en fantasyälskares dröm. Rothfuss har ett fantastiskt språk och en riktigt genomtänkt och detaljerad värld utan att för den delen bli tråkig. Det händer någonting hela tiden och det är mycket variation i både händelser och miljö. Den är smart, den är rolig, den är varm, ruskig, kärleksfylld och helt vansinnigt spännande! 
På engelska är detta en trilogi där Vindens namn, eller The name of the wind som den heter i originaltitel, är den första delen. På svenska har de dock valt att dela upp varje bok i 2 delar, därav överskriften "del 1", 

Så ni som ännu inte har läst den och letar efter en bra fantasybok- snälla, bara läs den! 
 


/Linnéa 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?