Född fenomenal av Josephine Bornebusch
Publicerat den

Den här boken handlar om 15 åriga Rut som är en självsäker tonårstjej som lever ett ganska vanligt liv. 
Rut har två lite ovanligare intressen, andra världskriget och Anne Frank.
Hon tycker att dessa två saker är väldigt fascinerande och pratar mycket om detta i boken då boken är skriven i dagboks form och mycket av Ruts tankar handlar om just andra världskriget och Anne Frank. 
 
Rut har en stor dröm, att  få åka till Anne Franks hus i Amsterdam. Hon ger som förslag i klassen att de ska åka till Amsterdam på klassresa.
Hon försöker få dem intresserade genom att ge förslag på saker man kan göra där ( förutom att åka till Anne Franks hus).
Klassen tycker dock att det är konstigt att dem ska åka till just Amsterdam av alla ställen.
En annan tjej i klassen kommer även med ett förslag om att de borde lägga pengarna på något vettigare, välgörenhet.
Rut vet att hon kom med detta förslag bara för att hon ville irritera henne, inte alls för välgörenhetens skull.
Rut tror även att hon bara hittat på denna välgörents sak.
Rut gör allt för att få sin dröm om Anne Franks hus att gå i uppfyllelse och kämpar på.
Under tiden fattar Rut även tycke för en kille som hon inte alls tyckt om förut, Abbe. 
 
Den här boken gick i ett ganska snabbt tempo,det tog inte alls så långt tid för mig att läsa ut den.
Det hände alltid någonting i varje kapitel vilket jag tycker var bra, jag tycker inte om så mycket när en bok går långsamt och det inte händer just något i flera kapitel.
Händelserna i varje kapitel kanske inte var det mest intressanta men det var i alla fall något som hände som gjorde att man ville fortsätta läsa nästa kapitel.
 
Jag tycker om hur huvudpersonen Rut är som person i denna boken, hon är väldigt självsäker och rolig men ibland tänker hon lite väl mycket på andra världskriget och Anne Frank för min del.
Det blev lite tråkigt att läsa om efter ett tag.
Jag gillar ändå att boken är skriven i dagsboks form för man fick verkligen veta exakt hur Rut tyckte och tänkte om allt som hände vilket jag tyckte var kul/intressant. 
Boken är lätt att förstå, det är inte alls svårt att hänga med i vad som händer.
I helhet tycker jag att denna boken en bra bok som är värd att läsa.
 
Jag ger den här boken 4/5 tuggor för jag kan inte komma på så mycket dåligt med boken och jag gillar den. Det var dock inte den bästa jag läst så därför får den inte 5/5, jag rekomenderar i alla fall andra att läsa den om man vill!
 

                                                                                              
                                                                                       // Petronella 
 



maddes bokblogg

Gillade denna!



URL: http://https://bokgodis.blogspot.se/





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?