Ceremonin - Kiera Cass
Publicerat den

I Illéa har alla ogifta flickor mellan åldern 16 och 20 chansen att bli framlottade i urvalet. I urvalet får 35 unga kvinnor flytta in i palatset och så ska prinsen välja vilken av dem han tänker gifta sig med.
 
Alla i Illéa lever i 8 olika kast, att vara en etta är det lyxigaste och då är man (praktiskt taget) en del av kungafamiljen. men om man däremot är en åtta lever man på gatorna och man har oftast inga föräldrar.
 
America Singer är en femma och hennes familj antingen sjunger på fester hos högre satta eller gör konst och säljer tavlor eller skulpturer. 
Hon har fyllt 16 år och hennes mamma insisterar på att hon ska vara med i urvalet. America är nog den ända i landet som inte vill, America har nämligen en hemlig pojkvän; Aspen. Han är en sexa, och om America skulle gifta sig med honom skulle hon gifta ner sig ett kast, vilket inte är vanligt.
 
I alla fall ställer hon upp i urvalet och en del saker händer(såklart). Allting vrids och vänds på för America.
 
Det här är första boken i serien "The Selection".
Det är en Ungdomsbok. Det har ganska stor text, men inte för stor. Det tar inte allt för lång tid att läsa ett par kapitel, så det borde flyta på, om man inte tycker att den är allt för tråkig alltså. Jag blev tipsad om den och den är ganska bra, kanske för mycket Bachelor för mitt tycke.

Det känns värkligen inte som att den utspelar sig i USA, och defenetift inte i framtiden, men så är det.
 
Både storyn och själva systemet i deras land och hur det är i de olika kast de lever i är intressant, tycker jag. Jag gillar också karaktärerna men jag tycker värkligen att dom är lite för stereotypiska, bara lite.
 
Man får följa Americas resa genom sina känslor och ända till slottet och prinsen. Men är det bra eller dåligt? Det är en del drama eftersom det är 35 tjejer som vill ha samma kille, så självklart..
 
Jag ger boken 3/5 tuggor. Boken var inget allt för omvälvande men den var väldigt kul att läsa(inte komisk eller så, jag är bara glad att jag läst den). 
 
 
//Maja
 
 
Bildresultat för ceremonin kiera cass
 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?